Jesień to okres transformacji, przygotowania i oczekiwania. Temperatura znacząco się obniża, liście zmieniają kolor, by ostatecznie opaść z drzew, wszystko zdaje się zwalniać i przygotowywać do zimowego snu. My jako ludzie również nie pozostajemy obojętni na to, co dzieje się w przyrodzie. Co więcej – zdecydowanie zdrowiej jest za tymi zmianami świadomie podążać. Jednym z tych świadomych kroków jest właśnie dieta jesienna, czyli takie dobranie potraw i produktów, które pomoże nam w zdrowiu i dobrym humorze cieszyć się jesienią.

Wietrzna i jesienna vata

Według ajurwedy – jesień i pojawiający się wraz z nią chłód i wiatr jest czasem doszy vata. To ona odpowiada za ruch i zmiany w naszym ciele. Jeśli ta dosza jest w równowadze – daje nam lekkość, pomysłowość, kreatywność i radość.

Jednak vata jest również szalenie wrażliwa na zmiany i bardzo łatwo jest ją zachwiać. Objawia się to problemami ze snem, gonitwą myśli, niepokojem i brakiem skupienia. A fizycznie – suchą skórą, strzelającymi stawami i zaparciami.

Okres jesiennego przesilenia to czas, w którym organizm potrzebuje szczególnej troski. Brak energii, ogólne osłabienie i rozbicie oraz większa skłonność do infekcji jednoznacznie daje do zrozumienia, że powinniśmy się sobą lepiej zaopiekować. I dać sobie jak najwięcej miłości.

Jesień to idealny czas na detoksykację i oczyszczenie organizmu z nagromadzonego latem gorąca. Wzmacnia to naszą odporność a także poprawia samopoczucie i dodaje energii. Dzięki temu jesteśmy w stanie w pełni cieszyć się jesienią, a nie tylko narzekać na zimno, cieknący nos i kaszel.

Dieta jesienna i jej wpływ na samopoczucie

Jesienią ogromny wpływ na nasze samopoczucie ma to, co jemy. Jej niekorzystna aura pogodowa ma to do siebie, że często pozbawia nas chęci i energii do działania. U niektórych powoduje nawet niepokój, stres czy dziwne poczucie braku bezpieczeństwa.

Jak już pisałam, w ajurwedzie mówi się o tym, że jesień to czas, w którym zaczyna dominować dosza vata. Zmiany te odczuwają wszyscy, jednak najsilniej osoby o takiej właśnie powietrznej konstelacji. Pojawiają się więc strzelające stawy, wzdęcia, sucha skóra i niechęć do wychodzenia spod koca.

Niezależnie od konstelacji – jesienią wszyscy potrzebujemy ciepła, spokoju i odpowiedniego jedzenia. Czyli takich potraw, które są rozgrzewające i wilgotne.

Dieta jesienna –  co jeść a czego unikać?

Jesienią najlepiej sprawdzą się smaki: słodki, kwaśny i słony.

Tę jesienną energię doskonale równoważą produkty związane z elementem ziemi, takie jak: warzywa, lekkie produkty białkowe czy gotowane ziarna. Dlatego w tym okresie śmiało stawiamy na ryż (zwłaszcza basmati i brązowy), makarony, produkty mączne (ale te bez drożdży), orkisz, kuskus, owies, quinoa. Do tego oczywiście możliwie jak najwięcej warzyw. Jesień to na szczęście warzywny raj, możemy delektować się marchwią, papryką, burakami, dynią, burakiem, słodkimi ziemniakami…

Jesienią warto wziąć pod lupę rośliny strączkowe, wiele z nich ma zimny, ciężki i suchy charakter. Aby zmniejszyć ich obciążający charakter trzeba albo odpowiednio je przyprawić, albo… po prostu ograniczyć ich spożycie. W tym okresie zaleca się jedynie jedzenie fasoli mung, czerwonej soczewicy i tofu. Z tym ostatnim też bym nie przesadzała.

Dieta jesienna niekoniecznie składa się z owoców. A jeśli już – wybieraj te dojrzałe, najlepiej takie rodzime, które mogą leżeć – jabłka, gruszki. Jedz je pomiędzy posiłkami, najlepiej przed jedzeniem i nie mieszaj z potrawami.

Jeśli chodzi o jesienne przyprawy, tutaj również szukamy ciepła, dlatego sięgamy po te rozgrzewające. Idealne będą czosnek, imbir, kurkuma, majeranek, rozmaryn, oregano, cynamon mieszanki curry czy jednocześnie rozgrzewający i słodki – kardamon.

Ważne w diecie są również dobre tłuszcze: migdałowy, awokado, lniany, sezamowy czy oliwa. Jeśli chodzi o nabiał – zaleca się wybór produktów wstępnie sfermentowanych, które są łatwiej strawne.

Forma potrawy również nie jest obojętna. Wybieraj to, co ciepłe, oleiste i wilgotne. Dlatego właśnie teraz tak ważne są zupy i ciepłe napoje. Ja sama już od wielu lat nie wyobrażam sobie jesiennego czy zimowego śniadania, które nie byłoby ciepłe. Pij rozgrzewające napoje, np z dodatkiem goździków, kardamonu czy imbiru.

Warto teraz unikać produktów suchych, zimnych i mrożonych. Ograniczamy również to, co surowe – zamiast surówek lepiej wybrać pieczone warzywa, albo takie ugotowane na parze.

W ajurwedzie bardzo dużą wagę przywiązuje się do miodu. Sprzyja on równoważeniu wszystkich dosz: vata, pitta i kapha. Poza tym ma działanie antybakteryjne, działa kojąco, wykrztuśnie i łagodzi kaszel – co jesienią może być na wagę złota.

Dieta jesienna to również przywiązywanie wagi do regularności i porządku. Dlatego staraj się jeść o tych samych porach.

Dieta jesienna – przydatne przepisy:

Co poza dietą jesienną?

Oprócz diety jesienią ważna jest również drobna modyfikacja stylu życia.

Jesienna aura lubi regularność. Nie tylko w jedzeniu, ale również w naszym zachowaniu. Dobrze jest wstawać i kłaść się spać o podobnych porach. Poranek warto przeżyć niespiesznie, znajdując chwilę na medytację lub krótką sesję jogi.

Jeśli nie mamy na to czasu rano, można zarezerwować sobie chwilę wieczorem – wieczorna rozluźniająca joga tutaj >>>

Dobrze jest również unikać stresu i napięcia, tu ważne są częste, nawet krótkie, przerwy w pracy. Warto zadbać też o czas na odpoczynek i oczywiście… drobne przyjemności. Jedną z nich może być chociażby masaż ciała olejkami. Można samodzielnie. Można też poprosić kogoś o pomoc :)

Nadchodzące warsztaty jogi:

  
  
(Visited 3 476 times, 58 visits today)

Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku

Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.

(Visited 3 476 times, 58 visits today)
(Visited 3 476 times, 58 visits today)
No more articles
Close