W teorii istnieje dość sztywny podział na rodzaje jogi. I generalnie ma to jak najbardziej sens – idąc na zajęcia, po prostu wiesz, czego się spodziewać.

Ja sama jednak mam z tym duży problem. Często ktoś pyta mnie (zwykle na warsztatach) – Natalia, a co to jest za rodzaj jogi, którego uczysz?

I w takich wypadkach nie mam jednoznacznej odpowiedzi, bo… korzystam z wielu źródeł, wybierając to, co moim zdaniem w danej chwili będzie najlepsze. Chyba najbardziej obrazowo będzie jeśli powiem:

Różne rzeki, jedna woda.

I to wyraża moje podejście do tej kwestii. Możemy się spierać, dzielić, mówić o tym, która droga jest lepsza i dlaczego. Możemy też czerpać ze wszystkiego tego, co zostało nam ofiarowane.

Różne drogi, wspólny cel – czyli o ścieżkach jogi

Wiedza o jodze od początku była przekazywana w formie ustnej, dlatego istnieje wiele jej różnych szkół i ścieżek. Wszystkie, choć różnią się od siebie, mają ten sam cel, ale każda z nich charakteryzuje się specyficzną praktyką.

Klasyczny system, wywodzący się od Patańdżalego, wyodrębnia pięć rodzajów jogi, odpowiadających odmiennym temperamentom:

  • raja joga – uważana za najważniejszą, w wolnym tłumaczeniu to joga królewska; stara się połączyć pozostałe cztery w całość
  • bhakti joga – tłumaczona jako joga oddania i miłości
  • gnana joga – joga mądrości i wiedzy
  • karma joga – joga aktywności i działania
  • hatha joga – joga praktyk fizycznych, czyli to, na czym głównie skupiamy się na Zachodzie.

Dzięki swojej różnorodności joga każdemu daje możliwość rozwoju i znalezienia ścieżki, w której będzie się najlepiej spełniać.

Hatha joga, czyli ta najbliższa nam wersja, również dzieli się na kilka różnych rodzajów. Część z nich, jeśli nie większość, jest powszechnie znana, przynajmniej ze słyszenia. Poniżej znajdziesz krótki opis tego, czego możesz się spodziewać na poszczególnych zajęciach.

Rodzaje jogi – hatha joga

Musimy mieć świadomość tego, że klasyczny podział nieco różni się od tego, jak klasyfikowane są współczesne zajęcia.

Klasycznie hatha joga to, tak jak było powyżej, jedna z 5 głównych odmian jogi, skupiająca się na asanach (pozycjach jogi), pranajamie (oddechu) i krijach (czyli oczyszczaniu). I to jest taki jakby duży worek, z którego wyciągać możemy wszystkie te rodzaje jogi, które możecie znaleźć na zajęciach.

Klasyczna hatha joga charakteryzuje się tym, że jest tu zdecydowanie mniejszy nacisk na praktyki metafizyczne, większy zaś na praktyki fizyczne. Zachowuje jednak wszystkie klasyczne aspekty: takie jak dążenie do odnalezienia harmonii, balansowanie energii w ciele (co w dużym uproszczeniu możemy porównać do prawej i lewej półkuli mózgowej) czy praktykowanie 8 gałęzi jogi (czyli nie tylko asany ale również medytacja, oddech itd).

I to jest tak klasycznie. Zwyczajowo zaś – idąc na zajęcia nazwane hatha joga możesz spodziewać się raczej spokojnych ruchów, skupienia na pozycjach, braku dynamicznych przejść (z małymi wyjątkami).

Z hatha jogi pochodzą na przykład moje ukochane powitania słońca z Rishikesh:

Rodzaje jogi – Joga Iyengara

Joga Iyengara jest chyba najbardziej znaną na Zachodzie odmianą jogi. Jej twórcą był nieżyjący już B.K.S. Iyengar, wyjątkowo popularny nauczyciel jogi.

Joga Iyengara charakteryzuje się niesamowitą precyzją, jeśli chodzi o wykonywanie pozycji. Podczas praktyki korzysta się z rozmaitych pomocy, takich jak paski, koce czy klocki, które ułatwiają prawidłowe wykonanie pozycji nawet początkującym.

rodzaje jogi - joga iyengara

Dzięki temu ta odmiana jogi staje się dostępna również dla osób z różnymi
schorzeniami.

W moim odczuciu – jest to rodzaj jogi, do którego kluczowa jest fizyczna obecność nauczyciela, który pomoże w doborze pomocy, ułożeniu ciała itd.

rodzaje jogi - iyengar

Rodzaje jogi – Ashtanga

Ashtanga joga była nauczana przez Sri K. Pattabhi Joisa. Jest również stosunkowo popularna. To rodzaj praktyki dynamicznej, w której pozycje ułożone są w stałe sekwencje, dzięki czemu zawsze wykonuje się je w tej samej kolejności. W asanach często zatrzymujemy się na pięć oddechów.

Bardzo ważne jest tutaj zsynchronizowanie ruchu i przechodzenia do kolejnych pozycji z oddechem. W tej odmianie pozycje są dość zaawansowane, dlatego jeśli natkniesz się na zajęcia nazwane „Ashtanga joga – pierwsza seria” i pomyślisz, że skoro pierwsza, to dla zupełnie początkujących, więc na pewno będziesz się nudzić, to miej świadomość, że wcale tak nie jest. Aby zacząć, przyda się znajomość przynajmniej podstaw jogi albo znalezienie grupy, w której nauczyciel prowadzi początkujących.

rodzaje jogi - ashtanga

Ja sama zaczynałam swoją przygodę z jogą właśnie od takiej nico zmiękczonej ashtangi. Później miałam od niej długą przerwę. Wróciłam do niej podczas mojego ostatniego pobytu w Indiach, z tym że tam praktykowaliśmy głównie II serię, która jest bardzo trudna i wymagająca.

Ashtanga jest piękną praktyką, potrzeba do niej dużego zaangażowania i oddania, co przy naszym trybie życia bywa trudne. Poza tym bywa kontuzjogenna na wielu poziomach i skupia się niestety na rozwoju jedynie niektórych partii mięśni. Dlatego ja korzystam tylko z niektórych jej elementów.

Rodzaje jogi – Vinyasa

Vinyasa to joga dynamiczna podobna do ashtangi, jednak nie tak rygorystyczna. Pozycje nie są tutaj ułożone w stałe sekwencje, mogą być modyfikowane w zależności od potrzeb. Podstawą jest tutaj łączenie płynnego ruchu z oddechem. W asanach zostaje się krótko, a często nawet przez cały czas jest się w ruchu.

Ten rodzaj jogi wskazany jest dla wszystkich, którzy nie mają jakichś poważnych schorzeń. Ta odmiana jogi wzmacnia i uelastycznia całe ciało, wspaniale relaksuje i pozwala odpocząć umysłowi.

Rodzaje jogi – Kundalini joga

Najbardziej uduchowiona odmiana hatha jogi. Mistrzem tej metody jest Yogi Bhajan.

Kundalini, od której pochodzi jej nazwa, jest energią spoczywającą u podstawy kręgosłupa, symbolicznie przedstawianą pod postacią węża. W momencie, gdy kundalini się obudzi, przechodzi w górę przez wszystkie czakry, czyli centra energetyczne w ciele, oczyszcza je, a gdy dociera do czakry korony, pozwala praktykującemu doświadczyć samadhi, czyli stanu, w którym ciało, oddech i myśl stają się jednym.

Na zajęciach praktykuje się nie tylko asany, ale również specjalne techniki oddechowe, zamki energetyczne, wprowadza się mantry, mudry i medytacje.

Rodzaje jogi – Joga Nidra

Joga Nidra to technika głębokiej relaksacji, zwana jogą snu psychicznego. Jest to jedna z jogicznych metod polegająca na utrzymywaniu całkowitej pasywności. Jej głównym celem jest osiągnięcie stanu pełnego rozluźnienia, dobrego samopoczucia i połączenia z własnym wnętrzem. Pozwala na kontrolowane wycofanie się ze świata wrażeń. 

Praktykuje się ją w pozycji leżącej, sesja trwa ok 30-50 minut. Pozostajemy w tym czasie w totalnym bezruchu i wsłuchujemy się w głos nauczyciela lub nagrania.

Jest to rodzaj jogi, której nie da się praktykować samodzielnie – potrzebujemy nauczyciela lub właśnie nagrania.

rodzaje jogi - joga nidra

Rodzaje jogi – Sivananda

Jej twórcą jest Swami Sivananda, założyciel Sivananda Yoga Vedanta Centres.

Od dzieciństwa przejawiał potrzebę niesienia pomocy innym i w dużej mierze na tym opiera się jego ścieżka. Joga według Sivanandy to joga klasyczna, która w tym przypadku nie została poddana zachodnim wpływom. Kontynuuje stary przekaz, zgodnie z którym joga to nie tylko praca z ciałem, ale również praca ze sobą na różnych poziomach.

Ten rodzaj jogi wyróżnia pięć członów, które w sumie składają się na praktykę. Są to pozycje jogi, oddychanie, relaksacja, dieta oraz medytacja.

Na Zachodzie ta metoda cieszy się zdecydowanie mniejszą popularnością, prawdopodobnie ze względu na wierność klasycznemu przekazowi i nacisk na ścieżkę duchową. Nie skupia się ona na kulcie ciała, a bardziej na wyciszaniu umysłu i emocji.

Rodzaje jogi – Bikram joga

Bikram joga, znana też jako hot joga, jest bardzo kontrowersyjna z uwagi na swojego twórcę i szkodliwość tej metody. Zainteresowanych odsyłam do googlowania lub np. dokumentu na Netflixie :)

W dużym skrócie – w Bikram jodze wykonuje się powtarzalne sekwencje, zaczerpnięte z jogi klasycznej, w pomieszczeniach o wysokiej temperaturze i wilgotności.

W Indiach jest zakazana z uwagi na swoją szkodliwość (w wysokiej temperaturze zakresy ruchu są zbyt duże i łatwo jest sobie coś uszkodzić) jak i też na życiorys twórcy.

Inne rodzaje jogi

Poza tymi wymienionymi możemy wyróżnić inne ścieżki jogi, choć nie są tak popularne i często niesprecyzowane. Wiele z nich zajmuje się jedynie wycinkiem całego obrazu, pojawia się tu chociażby joga hormonalna, joga twarzy, joga dla kobiet w ciąży czy joga śmiechu. Bardzo widowiskowe są również zyskujące obecnie popularność acro joga (wykonywana w parach) i aerial joga (asany wykonywane są na hamakach podwieszonych pod sufitem).

Rodzaje jogi – jaką jogę znajdziesz w mojej szkole jogi online?

Tylko do 21. maja możesz dołączyć do mojej Holistycznej Szkoły Jogi w Twoim Domu.

Jeśli chodzi o rodzaje jogi, które wprowadzę dla Ciebie na platformie: będzie hatha joga, vinyasa, joga nidra do tego elementy ashtangi i kundalini jogi.

Będzie tak, jak mi w sercu gra, więc mam nadzieję, że Tobie zagra również.

Zobacz, jak wygląda moja Holistyczna Szkoła Jogi w Twoim domu >>>

Ale asany to nie wszystko…

To co dla mnie jest najbardziej istotne – na platformie będziemy podchodzić do jogi i do siebie w pełni holistycznie. Skupimy się nie tylko na pozycjach jogi ale również na medytacji czy całej filozofii.

Na lajwach i webinarach, a także podczas “zwykłych” sesji będziemy zgłębiać najróżniejsze techniki. Skupimy się też na oddechu i skutecznej relaksacji.

Znajdziesz tutaj również filmy poświęcone konkretnym pozycjom, wraz z ich dokładnym i wielopoziomowym wyjaśnieniem, działaniem i sposobami modyfikacji.

Dołącz do Holistycznej Szkoły Jogi w Twoim Domu >>>

Co ważne – dołączyć możesz tylko do czwartku (21.05) do północy. Kolejna taka okazja dopiero na przełomie sierpnia i września.

Dlaczego tak?

Ponieważ nie ilość, a jakość ma znaczenie.
Chcemy poprowadzić cię przez holistyczny, niczym niezakłócony 3-miesięczny proces.

Zobacz jak działa Holistyczna Szkoła Jogi Online >>>

Swoją obecnością zaszczyci nas również gość specjalny – mój ulubiony nauczyciel z Indii – Bhavesh Bhimanathani. Jestem przeszczęśliwa że zgodził się do nas dołączyć! Miałam przyjemność poznać Bhavesha podczas jednego z moich kursów nauczycielskich w Indiach, gdzie niesamowicie zainspirował mnie swoją wiedzą i umiejętnością.

Bhavesh opowie o Joga Sutrach i o ośmiu gałęziach jogi. Dołączając do naszej platformy otrzymujesz szansę, by stać się jednym z uczniów Bhavesh’a i to bez wychodzenia z domu.


Więcej o Bhaveshu możesz poczytać na stronie:

Zobacz, kim jest Bhavesh >>>

Ajurweda na jesień – nowe wyzwanie w szkole jogi

Wraz z nadejściem jesieni przygotowałam dla Was nowe wyzwanie w mojej autorskiej Szkole Jogi w Domu >>>

Pozostaniemy w połączeniu z naturalnym rytmem przyrody, budując dzięki temu odporność, pełnię zdrowia i dobre samopoczucie.

Praktyki jogi i oddechu pozwolą nam się zaopiekować sobą w tym okresie i przygotować nas do zimy.

Sprawdź szczegóły Szkoły Jogi w Domu >>>

Wyzwanie Ajurweda na jesień to jednak nie wszystko. Śmiało możesz korzystać:

  • z ponad 100 gotowych lekcji
  • spotkań na żywo
  • medytacji
  • afirmacji
  • jogi nidry
  • tygodniowych wegetariańskich jadłospisów z przepisami i listą zakupów
  • oraz maaaaaaaaaaaaaaasy wiedzy

Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku

Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.

 

 

No more articles
Close