Ajurweda na jesień to zbiór inspiracji i zaleceń na tę porę roku. Piękno ajurwedy polega na jego działaniu zapobiegawczym. Zamiast skupiać się na leczeniu chorób, tworzy się zalecenia, które pomogą nam tych problemów uniknąć.

Zobacz, co warto teraz jeść, czego unikać i jak budować swoją codzienną rutynę, by spędzić jesień z uśmiechem na twarzy, energią i w pełni zdrowia.

Ajurweda na jesień

Jesień to w przyrodzie czas przygotowań. Kończy się obfite lato, zbliża się wyciszająca zima. Temperatura spada, pojawia się wiatr, który wspomaga opadanie brązowiejących liści. Ta pora roku jest wietrzna, sucha, szorstka – taka jak dosza vata. Dominuje teraz żywioł powietrza. Jesienna plucha czasem przejawia się również dominującą kaphą.

W ajurwedzie bardzo dużo mówi się o tym, że przeciwieństwa harmonizują się nawzajem. Skoro więc jesień jest wietrzna, zmienna i sucha, dobrze jest otoczyć ją ciepłem, rutyną, ugruntowaniem i oleistością.

ajurweda na jesień rutyna

Ajurweda na jesień – idealny plan dnia

Jesień to czas vata, a najlepszym sposobem na jej równoważenie, jest podążanie za codzienną rutyną. Ajurweda na jesień zaleca ustalanie sobie rytmu. Spróbuj więc ustalić sobie godziny, w których będziesz wykonywać powtarzalne czynności. Staraj się wstawać i zasypiać codziennie o zbliżonej porze. Zorganizuj się również tak, by posiłki wypadały o tych samych godzinach. Pozwól sobie na to, by kłaść się przed 22:00, to pozwoli ci wypocząć i zacząć dzień z pełnią energii. Postaraj się znaleźć rano czas na harmonizującą jogę, medytację i masaż ciała olejem sezamowym.

Otaczaj się kolorem czerwonym, pomarańczowym i żółtym. Pamiętaj, by osłaniać głowę i szyję przed zdradliwym, jesiennym wiatrem.

Najlepszym czasem na jogę i ćwiczenia jest poranek (6:00-10:00) i wieczór (18:00-22:00). Wybieraj raczej spokojniejsze aktywności takie jak joga, tai chi, spacery.

Pamiętaj, by nie wykonywać ich na 100% swoich możliwości. Staraj się również przez cały czas oddychać wyłącznie przez nos. Po skończonej aktywności pamiętaj o odpoczynku i regeneracji.

Ajurwedyjska dieta na jesień

Jesień jest wietrzna, sucha i zmienna, dlatego pokarmy spożywane w tym czasie powinny być jej przeciwieństwem. Ajurweda na jesień zaleca stawianie na ciepłe jedzenie bogate w tłuszcze i białko. Wybieraj rozgrzewające przyprawy. Warto spożywać teraz na smaki słodkie, słone i kwaśne.

Na śniadanie idealnie sprawdzą się ciepłe owsianki czy ryże. Doskonałym obiadem mogą być gotowane warzywa oraz zupy. Unikaj potraw odgrzewanych czy mrożonych, oraz smaku gorzkiego i cierpkiego.

Zminimalizuj również produkty o działaniu chłodzącym i wysuszającym jak np. ziemniaki, brukselka, brokuły, kalafior, suszone owoce i ziarna. Jeśli wybierasz owoce suszone – zadbaj o to, by namoczyć je przez noc.

Namaczaj również ziarna, gotuj je dokładnie i podawaj z dodatkiem tłuszczu.

Jesienią świeże owoce mogą mieć działanie wychładzające, możesz je przygotować na ciepło jako pieczone, smażone, w ciastach, naleśnikach itd.

ajurweda na jesień dieta

Ajurwedyjskie produkty na jesień

• Warzywa:
buraki, bataty, marchew, chili, dynia

• Owoce:
jabłka, gruszki, awokado, daktyle, banany, winogrona, suszone rodzynki (namoczone), suszone śliwki (namoczone)

• Zboża:
ryż basmati, ryż brązowy, płatki owsiane, komosa ryżowa, amarantus, kus kus

• Strączki:
ciecierzyca, soja, groch, fasola mung

• Orzechy i pestki:
pestki słonecznika, pestki dyni

• Nabiał i produkty odzwierzęce:
biały ser, masło, masło klarowane, śmietana, maślanka

• Tłuszcze:
oliwa z oliwek, olej z pestek dyni, olej sezamowy

• Przyprawy:
kurkuma, cynamon, oregano, kumin, gorczyca, liść laurowy, goździki, kardamon, pieprz, papryka, imbir, czosnek, gorczyca

ajurweda na jesień

JOGAnizer – planer dla joginek

Dzisiejszy wpis jest fragmentem JOGAnizera, czyli naszego najnowszego projektu.

JOGAnizer oprócz oczywistej funkcji planera jest również źródłem wiedzy i inspiracji. Znajdziesz w nim ponad 200 stron informacji na temat jogi, ajurwedy czy energetyki

JOGAnizer to taka prawa ręka joginki. Planer stworzony został z myślą o wszystkich joginkach, niezależnie od tego ile czasu przyjaźnisz się z jogą, jakie masz cele i marzenia.

JOGAnizer to narzędzie, które daje Ci osobistą przestrzeń do notowania wszystkiego, co pragniesz osiągnąć zarówno na macie jak i poza nią.

Analizuj swoją praktykę, obserwuj postępy, bądź dumna i nie rezygnuj.

W JOGAnizerze znajdziesz specjalne sekcje poświęcone spisywaniu swoich codziennych przemyśleń, samopoczucia, celów, trudności i sukcesów oraz habit tracker stojący na straży przestrzegania codziennych nawyków.

Wyobraź sobie, że za 52 tygodnie usiądziesz z własnoręcznie zapisanym JOGAnizerem niczym z mapą i podsumujesz drogę, którą przeszłaś.

Co znajdę w środku?

  • 12 arkuszy miesięcznych
  • 52 tygodniowe arkusze rozwojowe (m. in. habit tracker, praktyka wdzięczności, spisywanie intencji, analiza codziennej praktyki z obserwacją samopoczucia)
  • 52 arkusze podzielone na 7 dni tygodnia z miejscem na ważne notatki

Zobacz JOGAnizer >>>

Co ważne – JOGAnizer jest aktualnie w przedsprzedaży, więc możesz go kupić 15% taniej.

I tak, te promocje łączą się ze sobą :)

Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku

Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.

 

No more articles
Close