Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, nigdy tam nie dojdziesz. A nawet jak dojdziesz, to po prostu tego nie zauważysz. Dlatego aby osiągnąć zamierzony rezultat i jednocześnie minimalnie się przy tym natrudzić, tak ważne jest, by wyznaczyć cel. A potem mniej więcej ścieżkę, która nas d tego doprowadzi.

– Czy mógłbyś mi łaskawie powiedzieć, w którą stronę mam pójść?
– Zależy to w dużym stopniu od tego, w którą stronę zechcesz pójść – powiedział kot.
– Nie zależy mi na tym, w którą – powiedziała Alicja.
– Więc nie ma znaczenia, w którą stronę pójdziesz – powiedział kot.

fragment z „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla

Nawet kot wiedział, że nie da się osiągnąć celu, który nie został wyznaczony. Co więcej – cele wyznaczone tak tylko byle jak na kolanie, też niewiele wnoszą do naszego życia. Głównie przez to, że nie zostały doprecyzowane poz względem tego: co, gdzie, jak i kiedy trzeba zrobić, żeby je osiągnąć.

Czy wiesz, dokąd idziesz?

Jeśli zapytam Cię teraz, czy masz jakieś tam swoje plany na życie, albo rzeczy, które chcesz osiągnąć – z pewnością powiesz że tak. Chcesz schudnąć, nauczyć się języka, zacząć się ruszać, jeść zdrowiej, zmienić pracę, więcej zarabiać, mieć mniej obowiązków, znaleźć chłopaka…

Wszystko to fajne, ale czy oprócz tych mglistych wyobrażeń, masz jakiś plan na to, co konkretnie chcesz zrobić?

Zwykle nie. Dlatego dni mijają, cele leżą w szufladzie. Chociażby dlatego, że nie wyznaczasz sobie konkretnej daty, od której chcesz zacząć. Ani pierwszego kroku, który chcesz postawić.

Płyniesz czy dryfujesz?

Istnieją różne powody, dla których nie osiągamy tego, co chcielibyśmy osiągnąć. I mówię tu o rzeczach zupełnie realnych, nie o wycieczce w kosmos. Może nam brakować celu, motywacji, odwagi, pomysłu, wsparcia… albo po prostu jasno,  dokładnie i mierzalnie określonego celu.

Z życiem jak ze statkiem. W którym to Ty jesteś kapitanem. Możesz dryfować bez celu zdając się na warunki pogodowe, kierunek wiatru i po prostu szczęście lub nieszczęście. Możesz również wziąć do ręki kompas i mapę, zastanowić się dokąd dokładnie chcesz dopłynąć i chwycić za ster. Jasne, wymaga nieco więcej pracy niż samo dryfowanie, ale przynosi również o wiele większą satysfakcję.

Pamiętaj, że masz ogromny potencjał i gigantyczne możliwości, które często marnujesz dryfując przez życie, zamiast świadomie płynąć do celu.

Wyznaczyć cel… tylko jak?

Nie wystarczy powiedzieć, że chcesz ogarnąć swoje życie. Trzeba jeszcze stwierdzić, jakie konkretnie elementy chcesz zmienić, jak to zrobić i w jakim czasie.

Tu przydaje się metoda SMART, którą na pewno znacie, a jeśli nie znacie, to ją przypomnę.

Każdy stawiany przed sobą cel musi spełniać kilka warunków.

Cel sformułowany według metody SMART jest:

  • SZCZEGÓŁOWY. Czyli nie wystarczy powiedzieć “chcę zmienić swoje życie“. Trzeba wiedzieć co i jak konkretnie. Jeśli zdrowe odżywianie, to ile posiłków dziennie, kto je przygotowuje, kiedy i z jakich składników. Jeśli ruch, to ile razy w tygodniu, w jakim miejscu i jaka dyscyplina.
  • MIERZALNY. Co oznacza tyle, że jesteśmy w stanie stwierdzić, czy cel został osiągnięty, czy nie. Chcesz zdrowo się odżywiać, by schudnąć? Określ ile konkretnie kilogramów chcesz zrzucić, by wiedzieć, kiedy to nastąpiło.
  • ATRAKCYJNY. Kto lubi robić rzeczy, które są niefajne i na dodatek nie oferują żadnej nagrody w zamian? Pewnie nikt. Dlatego wyznaczając cel, warto się zastanowić, czy jest dla nas wystarczająco atrakcyjny. Jeśli źle się czujemy w naszym ciele, wizja zmniejszenia wagi wydaje się atrakcyjna, a opcja wchodzenia po schodach bez zadyszki daje nam motywację, do wyjścia na siłownię.
  • REALISTYCZNY. Nie możemy rzucać się z motyką na słońce, bo jest to szalenie demotywujące. Pomimo tego, że się rymuje ;) Mierz siły na zamiary. Nawet jeśli docelowo chcesz osiągnąć bardzo dużo, dziel to na małe kroki, które możesz uznawać za osiągnięte i skończone.
  • TERMINOWY. Określ dokładnie, kiedy zaczynasz. Po to by nie odkładać startu w nieskończoność. Możesz również wyznaczyć datę zakończenia.

Systematyczna praca przynosi efekty. Czasem trzeba na nie poczekać nieco dłużej, ale jak to mówią – czas i tak upłynie.

Wiadomo, że lenistwo jest łatwiejsze i przynosi natychmiastowe uczucie przyjemności. Jednak jest ono szalenie krótkotrwałe i raczej mało przyjemne w konsekwencjach.

Technika plasterków salami

Technika plastrów salami przydatna jest wtedy, gdy nasz plan jest tak duży, że może nas przerażać. Wtedy najlepiej jest podzielić go na mniejsze części.

Podziel swój cel na mniejsze kroki, a jeśli i one wydają się za duże – to każdy rok możesz podzielić na jeszcze mniejsze etapy.

Jeśli chcesz wprowadzić do swojego życia więcej aktywności fizycznej i zacząć regularnie chodzić na siłownię – po rozbiciu tego na mniejsze elementy, okazuje się, że pierwszym krokiem, jaki musisz zrobić to… po prostu wyjść z domu. A to nie jest trudne. Potem dojść/dojechać na siłownię. To też żadne wyzwanie. Otworzyć drzwi. Minąć recepcję. Wejść do szatni. Przebrać się. Stanąć na bieżni. I działać dalej.

Najtrudniej jest ruszyć z miejsca. Zrób pierwszy krok. To wystarczy, bo nigdy nie kończy się na jednym.

Działaj zamiast bujać w obłokach

W ludzkich głowach narodziły się miliony wspaniałych pomysłów. Jednak zdecydowana większość z nich nigdy z tych głów nie wyszła. Z różnych powodów. Z lenistwa, strachu, braku wiary we własne możliwości, zbyt małej motywacji.

Dlatego na samym wyznaczeniu celu, zrobieniu planu i podzieleniu go na mniejsze etapy się nie kończy.

Leśne skrzaty, które wyręczają nas podczas gdy my smacznie śpimy, istnieją tylko w bajkach. W myśl zasady:

Dreams don’t work unless YOU do.

Skoro już wiesz, co chcesz osiągnąć i jakie są poszczególne etapy Twojej pracy – po prostu zabierz się do pracy. Zacznij tu gdzie jesteś, rób tyle ile możesz a reszta przyjdzie z czasem.

 

Miej umiar z dedykacją

(Visited 3 821 times, 1 visits today)

Nadchodzące warsztaty jogi:

(Visited 3 821 times, 1 visits today)

Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku


Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.


 

(Visited 3 821 times, 1 visits today)
(Visited 3 821 times, 1 visits today)
No more articles
Close