Jeśli zastanawiasz się, czy Bułgaria we wrześniu to dobry pomysł na wakacje i czy warto brać go pod uwagę – ten post będzie odpowiedzią na wszystkie pytania.

natalia knopek

Bułgaria jest bardzo popularnym kierunkiem wśród Polaków. Na pewno duży wpływ na to ma dobra pogoda, zdecydowanie dłuższe lato niż u nas i piaszczyste plaże. Do tego dochodzą jeszcze urocze miasteczka i wioski oraz piękna skaliste wybrzeża.

Planując ten wypad nie myśleliśmy początkowo o Bułgarii. Na pierwszy ogień szła Chorwacja, myśleliśmy również o Rumuni. Albo po prostu o wycieczce przez Europę.

W Chorwacji już byłam, co prawda pisząc to, uświadomiłam sobie, że to było… 10 lat temu. Rumunia okazała się zbyt zimna o tej porze roku, eurotrip wymagał zbyt wielu uzgodnień (jechaliśmy nie tylko we dwoje) i tak narodził się pomysł na Bułgarię.

Bułgaria we wrześniu – warto czy nie warto?

Mamy dziwną przypadłość, że lubimy zwiedzać poza najwyższym sezonem. Na pewno wpływ ma na to również fakt, że nie mamy dzieci, którym kończą się wakacje ;) dlatego wykorzystując to udogodnienie, zwykle unikamy wyjazdów w lipcu i sierpniu.

Dlaczego tak? Oboje nie lubimy tłumów, bitwy o miejsca na plaży i niekończących się kolejek po lody. A wszystko to znika jak ręką odjął gdy tylko kończy się sezon.

Bułgaria we wrześniu pogoda

Cały czas jednak bierzemy pod uwagę pogodę. I jeśli jest to miejsce wypoczynkowe, sprawdzamy czy plaże i woda nadal nadają się do użytku. Dlatego od razu zapewniam, Bułgaria we wrześniu jak najbardziej nadaje się na plażowanie.

Poza tym taki wyjazd przed/po najwyższym sezonie jest po prostu tańszy. Często nawet o połowę.

A skoro jesteśmy już przy pieniądzach…

Bułgaria ceny

Bułgaria jest atrakcyjna dla Polaków ze względu na niskie ceny, które są bardzo zbliżone do tych naszych.

nesebar co zjeść

W restauracjach i barach można zjeść za stosunkowo niewielkie pieniądze. Ciężko jest jednak znaleźć wersje wege, mam wrażenie, że wszyscy specjalizują się tutaj w podawaniu mielonych na tysiąc różnych sposobów. Do tego dużo jagnięciny. I oczywiście ryb oraz owoców morza. Znajdziemy tu również duży wybór miejscowych win. Całkiem znośne cenowo jest również jedzenie i picie na plażach.

Bułgaria we wrześniu plaże

Jeśli chodzi o komunikację miejską to również jest bardzo tania. Dojazd autobusem z Rawdy do Nesebaru to 1,3 leva (czyli jakieś 2,80 zł). Drogie są za to taksówki.

Bułgaria we wrześniu nesebar

Bułgaria we wrześniu – noclegi i hotele

Noclegi w Bułgarii również są stosunkowo tanie. I nie mam tu na myśli jedynie maleńkich hotelików czy prywatnych kwater, ale również duże kurorty. Zwłaszcza w wersji last minute (czyli takiej, z jakiej my korzystaliśmy), taki wyjazd to naprawdę śmieszne pieniądze.

My skorzystaliśmy z opcji last minute z biura Itaka. Początkowo mieliśmy zamiar organizować coś na własną rękę, gdzieś tam przebijał się nawet pomysł na eurotrip. Później jednak doszliśmy do wniosku, że przy większej ilości osób (a tym razem nie jechaliśmy tylko we dwoje), ciężko jest pogodzić interesy wszystkich. Dlatego podjęliśmy decyzję o wybraniu pewnego i sprawdzonego hotelu, po to by na miejscu każdy miał możliwość działania we własnym zakresie.

hotel Bułgaria we wrześniu

W dużych kurortach każdy znajdzie coś dla siebie. I piszę to również z myślą o rodzinach z dziećmi. Kto chce jeść, ten je. Kto chce pić, ten pije. Kto chce brać udział w animacjach, to właśnie to robi. Kto chce pływać, może od razu wskoczyć do basenu.

A kto jest mną – idzie po prostu do morza ;)

Bułgaria hotele

Nie należę do lwów basenowych, zdecydowanie bardziej wolę otwarte zbiorniki, przez co basen pod nosem jakoś wyjątkowo mnie nie cieszy. Niemniej jednak rozumiem osoby, które boją się pływać w morzu. Ba, rozumiem. Ja bardzo się cieszę z ich świadomej decyzji. Jeśli nie jesteśmy do końca pewni naszych umiejętności pływackich – w morzu lepiej trzymać się brzegu, a do pływania wybierać jednak baseny. Albo chociażby strzeżone kąpieliska.

Bułgaria we wrześniu hotel

I tu pojawia się kolejny plus wakacji po sezonie – w II połowie września, hotel był zajęty może w 20%. Przez co nie było żadnych kolejek ani przepychania.

joga na plaży

Bułgaria we wrześniu – pogoda

Bułgaria jest w lecie zdecydowanie cieplejsza niż Polska. Świadczyć mogą o tym chociażby rosnące na drzewach przepyszne figi.

bułgaria figi

Poza tym wakacje trwają tu o wiele dłużej. Przyjmuje się, że sezon trwa tutaj od maja do października. My w Bułgarii byliśmy od połowy września i faktycznie – temperatury oscylowały w granicach 30 stopni. Poza tym woda w morzu była bardzo ciepła, dlatego nie było najmniejszego problemu z wchodzeniem ;)

Deszczowy był jedynie ostatni dzień, dzięki czemu nie mieliśmy aż tak ogromnego żalu z powodu wyjazdu ;)

Bułgaria we wrześniu

Niemniej jednak, nawet w deszczu, całość prezentuje się bardzo ciekawie.

Bułgaria deszcz we wrześniu

Bułgaria skały

Bułgaria – joga na plaży

Podczas wyjazdu udało mi się również przygotować dla Was również nowy jogowy film instruktażowy. Postaram się żeby najpóźniej w przyszłym tygodniu wylądował na moim kanale na YouTube. Muszę dograć do niego oddzielnie głos, bo szum fal wszystko zagłuszał ;)

natalia knopek joga

Bułgaria – piaszczyste plaże

Bułgaria ma wiele piaszczystych plaż, co na pewno spodoba się osobom nietolerującym tych kamienistych, takich jak chociażby w Chorwacji.

Poza tym na pewno jest to na rękę dzieciom, które mogą lepić babki i zamki do woli. Też kiedyś byłam mała, więc wiem, jakie to ważne ;)

Bułgaria plaże

Plaże są bezpłatne. Płacić musimy jedynie za leżaki i parasole, z których nie korzystaliśmy, więc nie wiem, jaka jest dokładna cena.

plaża bułgaria we wrześniu

O tej porze roku okolica była naprawdę spokojna, przez co nawet rybacy znaleźli tu miejsce dla siebie.

Bułgaria zachód słońca

Rawda

Miejscowością, w której się zatrzymaliśmy, była Rawda. Oddalona o jakieś 30 minut od lotniska w Burgas. Bardzo spokojna wioska w której mieszkańcy zajmują się swoimi sprawami.

Bułgaria slowlife

Bułgaria wybrzeże plaża

Przypuszczam jednak, że sprawa wygląda nieco inaczej w wysokim sezonie – mijaliśmy wiele nieczynnych barów i dyskotek. Dlatego lipcu czy sierpniu imprezowicze na pewno znajdą coś dla siebie.

Bułgaria pogoda wrzesień

Bułgaria offroad

Nesebar

Nesebar lub Nesebyr jest miejscowością, którą warto odwiedzić podczas pobytu w Bułgarii. Znajduje się w niewielkiej odległości od lotniska w Burgas.

My dojechaliśmy tam autobusem, a końcowy odcinek pokonaliśmy pieszo. Stare Miasto leży na półwyspie wysuniętym daleko w morze. By tam dotrzeć, trzeba przejść przez przesmyk, który jest tak wąski, że mieści się tam jedynie droga i chodnik dla pieszych.

Bardzo charakterystyczne są wiatraki stojące przy drodze – niektórzy dzięki nim od razu poznali co to za miasto, gdy zamieściłam je na Instagramie.

nesebar jak dojechać

Nesebyr ma bardzo fajny klimat. Masa wąskich uliczek wyłożonych kocimi łbami ciągnie się pomiędzy niskimi, kamienno-drewnianymi domkami. Do tego oczywiście dużo kawiarni, tawern i sklepów z pamiątkami. A tam oczywiście rękodzieło, nalewki, magnesy i… to co w każdej miejscowości turystycznej ;)

nesebar uliczki

Są tu również przepyszne lody na wagę.

Bułgaria we wrześniu lody

Uliczki zyskują dodatkowy urok dzięki ogródkom kwiatowym i zieleni porastającej dachy i ściany.

nesebyr uliczki

I oczywiście dzięki figom ;)

Bułgaria pogoda we wrześniu

Przypuszczam, że w sezonie musi tu być baaaardzo tłoczno. Teraz jednak było naprawdę spokojnie i przyjemnie.

Bułgaria we wrześniu zachód słońca

Dojazd do Nesebyr jest bardzo łatwy – autobusy jeżdżą co ok 15-20 minut. Bilety sprzedaje konduktor, już w trakcie jazdy.

Bułgaria we wrześniu? Polecamy!

Krótko mówiąc, Bułgaria jest miejscem, które śmiało można brać pod uwagę podczas planowania wakacji. Zwłaszcza wtedy, gdy szukamy czegoś w niewielkiej cenie, z dobrą pogodą i… podobnym do polskiego językiem ;) swobodnie można się tu porozumieć bez angielskiego, co za pewne zainteresuje chociażby osoby w wieku naszych rodziców.

Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku

Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.