Obecnie tempo naszego życia jest ogromne. Wiedzą o tym wszyscy – zarówno biznesmeni wysokiego szczebla jak i gospodynie domowe. Masa obowiązków, goniące nas terminy, praca i odwlekanie urlopu w nieskończoność, sprawiają, że coraz częściej zapominamy o sobie.

Co robić, by odpocząć, zwolnić i jednocześnie nabrać energii?

Zwykliśmy mówić, że wszystko “dzieje się” szybko, świat “pędzi” w szaleńczym tempie. Jednak jego iluzoryczne dzianie się i gonitwa, jest również naszą zasługą. Boimy się choć na chwilę wysiąść z tego szaleńczego pociągu w obawie, że coś nas ominie.

Tymczasem nasz umysł i organizm widzą to zupełnie inaczej. To one nie wytrzymują zawrotnego tempa, co często kończy się chorobami, depresją czy spadkiem kreatywności.

Często dopiero wtedy wpadamy na pomysł, że hej! chyba warto jednak wreszcie o siebie zadbać!

Zaopiekuj się sobą

Opiekujemy się innymi, dbamy o nich, pracujemy, często jednak jednocześnie zapominamy w tym wszystkim o sobie.

Na czym tak naprawdę polega opiekowanie się sobą?

Na uważności na własne potrzeby. Na nieignorowaniu ich, tylko wsłuchiwaniu się we własny organizm i podążaniu zgodnie z jego potrzebami.

Potrzeby fizjologiczne, takie jak jedzenie, spanie czy wizyta w toalecie, to jedno. Choć nawet i o tych, prymitywnych potrzebach wydawałoby się, zdarza nam się zapominać. Albo przynajmniej odkładać je w czasie i skracać czas na nie przeznaczony.

Dalej jednak pojawiają się potrzeby wyższego rzędu – miłości, szacunku, samorealizacji. Ich realizowanie musimy jednak zacząć od samych siebie. Nie możemy wymagać od innych szacunku, jeśli nie potrafimy szanować samych siebie i pracujemy przekraczając wszelkie granice czasu i wydajności.

góry stołowe

Chwila dla siebie

Aby uniknąć wypalenia i zapętlenia się we własnych obowiązkach, musimy dbać o naszą własną wewnętrzną dyscyplinę. Umieć powiedzieć stop, gdy czujemy, że pracujemy ponad miarę. Zachować równowagę po to, by nadal pozostawać osobą kreatywną i pełną życia, a nie zmieniać się w maszynę, która bez emocji i bez namysłu wykonuje powierzone jej zadania.

Nadmiar stresu i zmęczenie powoduje, że organizm traci harmonię a wewnętrzne źródło energii dobrego humoru i kreatywności pomału wysycha.  Nie wnosimy niczego od siebie, narzekamy i stajemy się uciążliwi nie tylko dla innych, ale przede wszystkim dla siebie.

To ciało, jako pierwsze, wysyła nam sygnały. To ono mówi, że czas się zatrzymać, bo w tym stanie, na paliwowej rezerwie, daleko nie zajedziemy. góry sowie

Sanatorium nie tylko dla chorych

Obecnie ośrodki SPA i sanatoria cieszą się coraz większym zaangażowaniem. Pomału przestają się kojarzyć z chorobą i emeryturą, stając się świetnym miejscem do wypoczynku i wyciszenia się. Bardzo cieszy mnie, że coraz częściej pojawiamy się w tym miejscach, bo po prostu chcemy. A nie dlatego, że zmusił nas do tego lekarz i jego skierowanie.

W sanatoriach dzięki ćwiczeniom, kąpielom i długim spacerom, nasz organizm ładuje swoje baterie. Tak naprawdę to nie magiczne i koszmarnie drogie maseczki usuwają worki pod oczami i zmęczenie z naszej twarzy, ale własnie odpoczynek. Czas w którym opiekujemy się sobą i pozwalamy sobie robić nic.

polanica okolice

Polanica-Zdrój i okolice

W tym roku góry były dla mnie wyjątkowo łaskawe. Miałam okazję odwiedzić je jesienią, zimą i wiosną. Teraz koło się zamknęło, byłam tam również latem i to wszystko w czasie jednego roku.

W II połowie sierpnia mieliśmy okazję spędzić kilka dni w MedicalSensus sanatorium Polanica. Kotlinę Kłodzką zwiedzaliśmy jesienią zeszłego roku, dlatego większość atrakcji mieliśmy za sobą. Ten wyjazd był więc pod znakiem wypoczynku, wypoczynku i… wypoczynku.

polanica zwiedzanie

Polanica-Zdrój

Sama Polanica jest bardzo spokojną miejscowością, przez co spacery stają się przyjemnością. Nie można jednak powiedzieć, że jest miejscem, w którym umiera się z nudów. Znajdziemy tam wiele przyjaznych knajpek, w których przyjemnie jest posiedzieć, jest również pijalnia wód. Poza tym w bliskim sąsiedztwie znajdziemy wiele miejsc idealnych na górskie przechadzki.

polanica woda mineralna

polanica deptak kwiaty
polanica deptak

polanica pijalnia wody

polanica

Szczeliniec

Niewielki szczyt w bliskim sąsiedztwie Polanicy. Mimo iż jest to najwyższy szczyt Gór Stołowych, to nie ma sensu przerażać się jego wysokością. Wchodzi się bardzo łatwo a zdobycie szczytu zajmuje jakieś pół godziny.

van mieszkalny

Na parkingu pod Szczelińcem udało nam się znaleźć przenośny domek marzeń.

Sam szczyt wyposażony jest w taras widokowy, a także miejsce w którym możemy w spokoju napić się herbaty lub zjeść coś z widokiem na góry.

szczeliniec widok

szczeliniec taras widokowy

My zdecydowaliśmy się tylko na lody.

szczeliniec lody

Błędne Skały

Błędne Skały to labirynt skalny w Górach Stołowych. Byłam tu już raz w podstawówce na koloniach. Swoją drogą bardzo dobrze wspominam ten obóz – mocno w klimacie harcerskim. Było bardzo dużo chodzenia, jednak dzięki temu opiekunowie nie mieli z nami kłopotów – wieczorami padaliśmy spać jak muchy. A jak nie… to robili nam ognisko ;)

błędne skały
błędne skały info

Torfowiska

Torfowiska odwiedziliśmy w zeszłym roku, bodajże w październiku. Piękne miejsce na ziemi. Latem również ma swoje uroki, jednak, moim zdaniem, to własnie jesień maluje tu najpiękniejsze pejzaże.

torfowiska
torfowiska wieża

Pasterka

Maleńka wioska, którą odwiedziliśmy ostatniego dnia. W kwestii jedzenia – znajdziecie tu schronisko i… burgerownię, co bardzo mnie zdziwiło. My wybraliśmy schronisko, więc nie powiem Wam, czy burgery są warte wycieczki.

Po obiedzie spędziliśmy dłuuuuuuuuugą chwilę na wylegiwaniu się na polanie. Taki czas też jest potrzebny.

pasterka

MedicalSensus Sanatorium Polanica

MedicalSensus było miejscem, w którym się zatrzymaliśmy. Mieliśmy okazję nie tylko nocować, ale również skorzystać z wielu zabiegów. Była to moja pierwsza wizyta w tego typu ośrodku, ale jestem ogromnie zadowolona.

Kąpiele lecznicze

Całą przygodę zaczęliśmy od 4 godzinnej kąpieli AquaPure. Wiem, że to brzmmi przerażająco, sama z 15 razy czytałam broszurę i pytałam wokoło: jak to CZTERYYY godziny?!

Okazało się, że to nie błąd i że kąpiel faktycznie trwa tak długo. Dlatego uzbroiłam się w książkę i poszłam. Lektura okazała się zupełnie niepotrzebna, bo kąpiel jest na tyle odprężająca, że po prostu… nie chce się czytać.

Kąpiele lecznicze przeżywają obecnie swój renesans. Co bardzo mnie cieszy. Jest to wspaniała metoda terapii, szczęśliwcy, którzy posiadają wannę, mogą się nią cieszyć również w domu.

Kąpiele lecznicze są jednym z zabiegów balneologicznych (przyrodoleczniczych), z których słynie MedicalSensus. Od dawna znane są w uzdrowiskach i w miejscach, gdzie znajdują się naturalne źródła wód mineralnych.

Samą wodę dobrze jest wzbogacić o sole, czy mieszanki ziół – co nie tylko odpręży, zmyje stres, zrelaksuje, ale również zadziała leczniczo. Nie bez powodu kąpielami wspiera się leczenie wielu chorób.

Jak działają kąpiele lecznicze?

Podczas leczniczej kąpieli zaczynają na nas działać bodźce fizyczne czyli ciśnienie i temperatura wody. Pod wpływem ciepła wody krew zaczyna szybciej krążyć a naczynia krwionośne się rozszerzają. To samo robią pory skóry ułatwiając tym samym wnikanie dobroczynnych składników mineralnych.

Bazą kapieli AquaPure w MedicalSensus jest mieszanka polanickiej wody z zabłocką solą jodowo – bromową wydobywaną w miejscowości Dębowiec. Mieszanka uzupełniona jest o ługi i szlam ciechociński oraz węglan potasu, dzięki którym roztwór przyjmuje odczyn zasadowy. Woda w takiej kąpieli bogata jest również w cenne pierwiastki (brom, bor, siarka, wapń, magnez, krzem i selen) i wzbogacona
o esencje zielarskie.

Kąpiel taka działa na 3 poziomach:

• Uruchamia się i intensyfikuje proces oczyszczania przez skórę, która jest największym narządem wydalniczym w naszym ciele.
  • Regulują się procesy hormonalne. Podczas tych 4 godzin, wraz z aerozolem znad solanki wdychane są cenne pierwiastki: jod, brom, bor, selen, krzemiany. Suplementacja mgiełką solankową wpływa na wiele przemian metabolicznych jak również na układ hormonalny.
  • Pojawiają się lecznicze bodźce. Długi czas trwania kąpieli jak również temperatura i ciśnienie wody oraz wysokie stężenie solanki zwiększa ukrwienie skóry i narządów leżących pod nią, wpływając na zmniejszenie stanów zapalnych.
kąpiele zdrowotne
kąpiele spa
kąpiele solankowe
kąpiele aquapure

Jak już pisałam – 4 godziny mijają zaskakująco szybko. W międzyczasie mamy przerwę na masaż. Dostajemy również wzmacniający koktajl.

Kąpiele lecznicze stosowane są przy leczeniu urazów, chorób kobiecych, chorób skóry a nawet otyłości. Są również wspaniałym sposobem na totalne zrelaksowanie oraz oczyszczenie organizmu.

Masaże relaksacyjne, fizjoterapia i uroda

Poza kąpielą skorzystaliśmy również z masażu gorącymi kamieniami, które naprawdę są… gorące. Dlatego na samym początku byłam przerażona ;) po chwili jednak doszłam do wniosku, że to naprawdę błogie uczucie. Zwłaszcza na stopach i brzuchu.

masaż gorącymi kamieniami

Poza tym miałam wykonywany klasyczny masaż całościowy, który bardzo miło wspominam. Nie wystarczyło mi odwagi na masaż stóp – nie dość że mam łaskotki, to jeszcze ucisk, z tego co pamiętam, to 6 kg na cm2, co brzmi trochę strasznie.

Ale mężczyzn próbował i twierdzi, że super sprawa.

Ja za to znalazłam swoje 5 minut na masażu twarzy, który wspominam chyba najmilej.

masaż twarzy

Joga, fitness i siłownia

Do dyspozycji gości jest również sala fitness z siłownią. Dwa razy w tygodniu są również (bardzo dobrze!) prowadzone zajęcia jogi dla początkujących.

I tu ważne info – na macie stanął również mężczyzn!

natalia knopek joga

polanica siłownia

spa polanica

My, korzystając z dostępności dużej i jasnej sali, przygotowaliśmy dla Was YouTubowe nowości.

Poranna praktyka energetyzująca

Wieczorne odprężenie

Informacje dodatkowe

Z samych już kwestii technicznych. Pokoje są naprawdę duże z miejscem do pracy. Z biurka miałam przyjemność napisać i wysłać do Was newsletter, a także napisać tekst o szczęściu, bo tak mi wtedy było błogo ;)

medicalsensus polanica

polanica medicalsensus

Śniadania i obiadokolacje są w formie bufetu. Z tego co wiem – jest również możliwość wykupienia 3 posiłków dziennie. Dla osób, które planują chudnąć z głową, albo po prostu zacząć się zdrowo odżywiać – przygotowywane są specjalne diety, wszystko odbywa się pod okiem dietetyka.

Domowe SPA

Nie każdy ma czas, środki i ochotę na to, by zafundować sobie wizytę w SPA czy sanatorium. A nawet jeśli ma – czasem zamiast długo czekać na urlop, lepiej pomóc sobie doraźnie w domu.

Do działania wystarczy nam łazienka, szczęśliwcy, którzy mają wannę są od razu na wygranej pozycji. Do pomocy warto również wykorzystać ukochaną osobę. Można odwdzięczyć jej się tym samym, ale przecież nie trzeba ;)

Sami sobie możemy zafundować kąpiel, lub chociaż prysznic, z peelingiem. Najlepiej cukrowym lub solnym. Warto zadbać również o stopy, a w szczególności o pięty. Po kąpieli nakładamy ulubiony balsam lub olej.

Z twarzą postępujemy zgodnie z własnymi upodobaniami, może być peeling, ale nie każdy lubi. Olejowanie? Maska? W zależności od tego, na co mamy ochotę. Do tego oczywiście mały masaż twarzy. Przy masażu całościowym – trzeba prosić już o pomoc ;)

Warto pamiętać również o włosach – olej lub grubsza warstwa odżywki i czas spędzony w turbanie na pewno wyjdzie im na dobre.

Oczywiście w międzyczasie pijemy dużo wody lub zielonej herbaty.

Warto choć od czasu do czasu wygospodarować taki czas dla siebie. W końcu jesteśmy szczególnie ważne :)

joga natalia knopek

MedicalSensus Sanatorium Polanica – dziękujemy bardzo za zaproszenie, polecamy się na przyszłość, a Wam – polecamy to miejsce :)

Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku

Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.