Praga to miasto, które od dawna chciałam odwiedzić. Co ciekawe – nie udało mi się tego zrobić podczas wielu lat pomieszkiwania we Wrocławiu. Ale to chyba zwykle tak jest – im bliżej/łatwiej tym dłużej to odkładamy.

Poprzednio w Pradze byłam jakieś 18 lat temu na wycieczce szkolnej. I jedyne co zapamiętałam do tej pory to uroczysta zmiana warty przed Zamkiem Praskim. Przyszedł więc czas, by te wspomnienia odświeżyć.

praga na weekend co zobaczyć

Nasza wizyta nie miała charakteru czysto przewodnikowego. Jakoś niespecjalnie kręci mnie przepychanie się w tłumie, nie lubię rozpychać się łokciami tylko po to, by zobaczyć jakiś słynny zabytek.

Poza tym jadąc gdzieś, bardzo rzadko mam listę rzeczy, które koniecznie chcę zobaczyć. Wolę poczuć klimat miejsca i po prostu podreptać ulicami miasta.

Tak było i tym razem.

praga co zobaczyć

Praga to miasto, które każdy zna przynajmniej ze słuchu czy ze zdjęć. Takie rzeczy jak Most Karola, Zamek na Hradczanach, Złota Uliczka czy Wzgórze Petrin na pewno gdzieś Wam się już w życiu przewinęły.

Przeważającą część czasu spędziliśmy spacerując, jedząc czy przesiadując na kawie w maleńkich kawiarenkach z pięknym widokiem. Wyszukiwaliśmy najładniejszych panoram i wspinaliśmy się na wzgórza, by wzrokiem sięgnąć jeszcze dalej. Przysłuchiwaliśmy się twórczości lokalnych grajków i podziwialiśmy zachody słońca.

I zdjęcia też robiliśmy rzadko, dając sobie raczej czas na podziwianie, niż na poszukiwanie najlepszych kadrów. Pozwoliliśmy sobie zgubić się w praskich uliczkach i kompletnie poddać się urokowi stolicy.

Dlatego raczej nie poczytacie tutaj zbyt wiele o zabytkach ani nie zobaczycie kluczowych punktów każdej wycieczki. Ale i tak zdecydowanie jest na co popatrzeć. Bo Praga jest piękna, obojętnie z której strony oglądana.

LDSO5541

Praga definitywnie jest jednym z tych miast, które często odwiedza się podczas weekendowych wycieczek.  Dlatego jeśli kiedyś będziecie szukać pomysłu na wykorzystanie wolnego czasu – na pewno warto wziąć pod uwagę wypad do czeskiej stolicy.

SLSU5622

Praga na weekend

To pomysł zły i dobry.

Dobry dlatego, że dwa dni mogą nam w zupełności wystarczyć na zwiedzanie i poczucie klimatu miasta. Najlepiej będzie, jeśli wybierzemy sobie taki przedłużony weekend, czyli łącznie z całym piątkiem.

Weekend jest jednak średnim pomysłem jeśli chodzi o ilość turystów. My byliśmy tam od poniedziałku do czwartku i z każdym dniem było więcej zwiedzających. Przypuszczam więc, że piątek – niedziela to apogeum.

zamek w pradze

Ile dni potrzeba na zwiedzanie Pragi?

My w Pradze spędziliśmy cztery dni (trzy noce) i na dobrą sprawę największe odkrywanie miasta przypadło na pierwsze trzy. Ten ostatni wykorzystaliśmy na zupełnie luźne przechadzki i wypad w góry podczas drogi powrotnej.

Moim zdaniem trzy dni to taki idealny wybór. Niemniej jednak wiem, że jest organizowanych wiele jednodniowych wypadów i one też nie są takie zupełnie pozbawione sensu. Przy dobrym planie i organizacji (albo po prostu z przewodnikiem) da się zobaczyć wszystkie miejsca, z których Praga słynie. Oczywiście nie będzie już czasu na powolne sączenie kawy w kawiarence, jednak osoby  z naturą zwiedzacza na pewno będą zadowolone.

praga uliczka

Kiedy najlepiej jechać do Pragi?

My byliśmy w połowie marca, dokładnie 13-16. Nie jest to jeszcze sezon wakacyjny ani nawet wiosenny. Turystów jednak było już całkiem sporo. Czasem ciężko było przejść przez Most Karola. O zrobieniu fajnego zdjęcia można zapomnieć. Chyba że ktoś miałby ochotę pojawić się na nim o piątej rano. Ja nie miałam ;)

rynek w pradze

Na pewno dużo uroku samemu miastu jak i ogrodom dodaje wiosna i lato. W kwiatach i zieleni Praga musi wyglądać jeszcze cudowniej. Ale taki zimny, delikatnie mglisty klimat również ma sobie swoiste piękno.

Pomimo tego, że nie był to jeszcze sezon turystyczny, na rynku i w innych strategicznych miejscach można było spotkać masę najróżniejszych pokazów talentów i grajków, grających na czym popadnie. A także, niestety, bardzo dużo bezdomnych i żebrzących.

FSPI7675

Praga – jak najlepiej dojechać?

Tutaj – ucząc się na naszych błędach – polecam autobus. W Pradze jest BARDZO duży problem z parkowaniem, samochód trzeba więc zostawiać na parkingach przy dworcach bądź dużych stacjach metra, a to jednak kosztuje całkiem sporo.

Drugim rozwiązaniem jest również upewnienie się, że hotel dysponuje parkingiem. Czyli dokładnie to, czego my nie zrobiliśmy.

praga mosty

Hotele w Pradze

Powiedziałabym, że ceny hoteli są podobne do tych w Polsce. My zawsze wybieramy opcję ze śniadaniem, ponieważ lubię zaczynać sobie dzień spokojnie. I poranne poszukiwanie kawiarni jakoś mało mi się podoba. Ale pozostałę posiłki jedliśmy już we własnym zakresie.

Lokalizację najlepiej jest zaplanować zgodnie z oczekiwaniami. Jeśli mamy ochotę na przechadzki, tak jak my, lepiej jest mieszkać w pobliżu centrum.

Jeżeli jednak nastawiamy się na podróżowanie komunikacją miejską i zwiedzanie Pragi w całej rozciągłości, wtedy wiadomo – śmiało można wybierać coś na obrzeżach, gdzie oczywiście jest taniej.

hotele w pradze

Transport miejski

Jeżeli chcemy dotrzeć gdzieś dalej od centrum, warto jest rozważyć wycieczkę tramwajem czy metrem. Zwłaszcza że miasto jest naprawdę bardzo rozległe, a komunikacja miejska jest w przystępnej cenie.

• bilet na 30 min – 24 kr
  • bilet na 90 min 32 kr
  • bilet dzienny – 110 kr
  • bilet trzydniowy – 310 kr

JWKE4923

Waluta i płatności

To przydaje się zwłaszcza przy kolejnej kwestii jaką jest jedzenie. Niestety nie wszędzie można płacić kartą, dlatego warto mieć przy sobie nieco gotówki.

Kurs Korony Czeskiej to obecnie ok 1 kr = 0,16 zł. Czyli przy takiej bardzo szybkiej kalkulacji w głowie, najlepiej jest dzielić kwotę podaną w koronach na 6.

praga muzeum

Jedzenie

Praga to na pewno raj dla mięsożerców. W każdej restauracji serwowana jest kaczka, różnego rodzaju pieczenie, gulasze, kluski z mięsnym sosem i oczywiście knedliczki w sosie pieczeniowym. Wersji wege często nie było wcale, albo ograniczała się do wariacji na temat klusek.

praga gdzie jeść

Poza tym, wiecie, na wycieczce z mężczyznem rzadko odwiedzamy typowo wegańskie restauracje, bo jednak jest to typ w stu procentach mięsożerny.

Podczas tej wycieczki poszliśmy do warzywnej knajpki raz i po tym jak zobaczyłam minę mężczyzna po spróbowaniu wegańskiego, bezglutenowego burgera, już wiedziałam, że raczej nieprędko powtórzymy ten eksperyment. Poza tym moje curry z mleczkiem kokosowym i tofu też nie należało do powalających.

wegańskie jedzenie praga

W drodze powrotnej zahaczyliśmy jeszcze o małe górskie miasteczko, gdzie udało nam się zjeść typowy, czeski smażony ser. Od razu przypomniały mi się czasy zimowych wypadów na deskę.

smażony ser czechy

Poza tym Czechy to oczywiście również piwo. I ja, po mistrzowsku, wypiłam AŻ jedno.

czeskie piwo

Trdelnik

To akurat przysmak, dla którego przepadłam. Miejscowy wyrób sprzedawany na każdym kroku. Jeszcze ciepłe, słodkie ciasto drożdżowe, podawane z cukrem, czekoladą, czy cynamonem.

Przepyszne.

praga trdelnik

TJVF2744

A wersja z lodami to już totalne mistrzostwo świata. Podobno w Polsce też można je gdzieś kupić, ale ja się jeszcze nie natknęłam.

trdelnik z lodami

Praga co zobaczyć?

I tutaj przyszedł czas na zwiedzanie właściwe. Czyli konkretnie na nazwy, które na pewno obiły Wam się już niejednokrotnie o oczy i uszy.

Praga obfituje w miejsca, które warto zobaczyć, ale oczywiście nie trzeba tego robić. Niemniej jednak – nawet przechadzając się uliczkami bez planu, po prostu do nich docieramy.

Most Karola

Najbardziej zatłoczona część miasta. Most pochodzi z XIV wieku, ozdobiony jest szeregiem gotyckich figur. Byliśmy tam chyba codziennie.

Również dlatego, że uwielbiałam przesiadujących tam grajków bluesowo- jazzowych. Często zatrzymywaliśmy się, by wysłuchać kilku piosenek pod rząd.

praga most karola

Przed wyjazdem wiele osób pisało, żebym na moście koniecznie dotknęła jakiegoś psa. Nie bardzo wiedziałam o co chodzi, jednak już przy pierwszej wizycie wszystko się wyjaśniło. Ciężko go nie zauważyć.

QLEP1886

Zamek na Hradczanach

Czyli to, co zapamiętałam z podstawówki. Wnętrza nie zwiedzaliśmy, ale bardzo chętnie spacerowaliśmy po okolicznych uliczkach.

zamek na Hradczanach

Wiele pytań pojawiło się również o kawiarnię, którą pokazałam Wam na Instagramie. Starbucks wykupił sobie jeden z najpiękniejszych widoków w mieście. Tuż przy Pałacu.

starbucks praga

Kawiarnia ma dwa piętra. To górne wyposażone w punk widokowy, widoczny na zdjęciu poniżej, do którego ustawiają się ogromne kolejki. I dzieje się trochę cyrk zdjęciowy jak z podpieraniem wieży w Pizie. Ludzie wchodzą na murek, przyjmują dziwne pozy, a ja za każdym razem umierałam ze strachu, że zaraz ktoś spadnie w przepaść ;)

SVJP1488

Rynek

Praski rynek i okoliczne uliczki to miejsce, po którym można spacerować godzinami. Rano bardziej pusty, bliżej południa wypchany ludźmi po brzegi.

rynek w pradze

W okolicy wiele osób proponuje płatne wycieczki zabytkowymi autami. Dlatego w wielu miejscach można było poczuć się jak w starym filmie.

UUTS8925

QDFZ5419

Wyszehrad

Warto wspiąć się również na Wzgórze Wyszehradzkie, nie tylko po to, by zobaczyć sam kompleks, ale również by zobaczyć rozciągającą się stamtąd piękną panoramę miasta.

Z tego co wiem, da się tam również dojechać kolejką.

RESM6074

Wzgórze Petrin

To przepiękny park z imitacją Wieży Eiffla. Przy cieplejszej pogodzie, myślę, że jest idealnym miejscem piknikowym.

Stąd również rozpościera się przepiękny widok na panoramę Pragi. Można oczywiście wejść na wieżę, stamtąd zapewne widok jest jeszcze lepszy, nas jednak skutecznie odstraszyły kolejki.

widok wzgórze petrin

Stadiony inne stwory

Skoro Praga z mężczyznem, to oczywiście byliśmy również odwiedzić tamtejsze stadiony. Przy okazji udało nams ię zrobić najromantyczniejsze zdjęcie świata :)

FVKA3956

Panorama Pragi nocą

To rzecz, którą naprawdę warto zobaczyć. My nocą odwiedziliśmy wzgórze Vitkov.

Nie brałam ze sobą aparatu, dlatego musicie wyobrazić sobie panoramę, widoczną za zdjęciu poniżej, w towarzystwie nocy i wszystkich świateł miasta.

Jest przepięknie, mówię Wam!

co zobaczyć w pradze

Poza tym, co tu dużo gadać, zdecydowanie lepiej jest zobaczyć to na własne oczy, niż jedynie na zdjęciach.

NCLY8265

Mieście okazję odwiedzić Pragę?
A może jest na liście miejsc, które chcecie zobaczyć?

Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku

Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.