Wiele osób zadaje sobie to pytanie – dlaczego warto ćwiczyć jogę? I czy w ogóle warto?

Nie da się ukryć, że na przestrzeni kilku ostatnich lat, joga szturmem zdobywa salony. Coraz więcej osób ćwiczy, przez to niektórzy zaczynają mieć wątpliwości, czy całe to zamieszanie nie jest najzwyczajniej w świecie kwestią mody, a nie jakiegokolwiek jogowego fenomenu.

Zawsze staram się w tej kwestii pozostawać neutralna. Głównie dlatego, że wydaje mi się, iż każda aktywność fizyczna, której faktycznie się oddamy, wiele zmienia w naszym życiu. Poza tym zawsze lepszy jest ruch jakikolwiek, nawet chodzenie wokół stołu, niż przesiadywanie przed komputerem.

Sama na sobie próbowałam wielu różnych dyscyplin, siłownia, różnego rodzaju aerobik, crossfit, snowboard, windsurfing… O ile te dwie ostatnie lubię nadal, to jednak są to sporty bardzo sezonowe.

Zumbę również przerabiałam, bo uwielbiam tańczyć. Choć zajęcia same w sobie są przyjemne, to jednak mimo wszystko nie lubię, gdy ktoś mówi mi, co mam w danym momencie robić i w którą stronę się obracać. Dlatego jeśli mam ochotę potańczyć, to wolę iść do klubu.

Próbowałam też biegać, jednak szybko się okazało, że wcale tego nie lubię. Mam wrażenie, że partykuła “nie” w słowie biegaNIE nie wzięła się znikąd.

Cała ta różnorodność i zamieszanie pochodzi jeszcze z czasów, kiedy miałam ogromnego bzika na punkcie własnej wagi. Kiedy to, paradoksalnie, im więcej się starałam, tym wyglądałam gorzej. O tym przez ile różnych diet odchudzających przeszłam i ile razy “od poniedziałku” zaczynałam zdrowe odżywianie i aktywne życie – w ogóle szkoda mówić.

Człowiek ma to do siebie, że się gubi. Na szczęście zwykle robi to po to, by odnaleźć swoje właściwe miejsce.

Wtedy właśnie zetknęłam się z jogą. Trochę w myśl zasady – trafił swój na swego, tak i my na siebie trafiłyśmy. Przyszła niepostrzeżenie i tak już została.



dsc06130

Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

W sumie samo to pytanie nie jest jakoś górnolotne, bo warto to inwestować na giełdzie. Pod warunkiem rzecz jasna, że ma się o tym jakiekolwiek pojęcie.

Jednak jako ludzie mamy to do siebie, że lubimy wszystko przeliczać na korzyści. I jeśli inwestujemy w coś swój czas, chcemy mieć perspektywę realnego zysku.

Z czasem wszystko się zmienia i zaczynamy traktować jogę jako nieodrębny element życia, jednak na początku, pełni wszelkich wątpliwości, zastanawiamy się czy faktycznie warto ćwiczyć jogę i czy oferuje nam coś więcej, oprócz tego, że fajnie wygląda na Instagramie ;)

 

Poniżej 9 powodów dla których warto chociażby spróbować.

1. Joga redukuje stres.

Regularna praktyka jogi zmniejsza poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, który ciało wytwarza gdy się denerwujemy.

Ponadto podczas praktyki uczysz się specyficznego oddechu zwanego paranayamą. Jest to głębokie, gardłowe oddychanie, które wprowadza organizm w stan głębokiego relaksu. Tę umiejętność można oczywiście później wykorzystywać nie tylko na macie, ale również w codziennych, stresujących sytuacjach. Dzięki temu łatwiej się wyciszysz i zapanujesz nad emocjami.

Świadome oddychanie i nacisk na to by oddychać pełniej i wolniej, znacznie zwiększa wydolność płuc oraz dotlenia tkanki redukując tym samym kwasowość w ciele.

Joga na stres.

2. Joga modeluje sylwetkę.

I robi to we wspaniały i subtelny sposób. Na pewno nie staniemy się dzięki niej napakowani jak kulturyści, jednak nasze mięśnie zyskają siłę, a cała sylwetka wydłuży się i wysmukli.

Poszczególne pozycje jogi, w przeciwieństwie do ćwiczeń na siłowni, wydłużają i wzmacniają mięśnie – te które później utrzymują prostą postawę, płaski brzuch czy jędrne pośladki. Gdy wytrzymujemy kilka oddechów w jednej pozycji, wyrabiamy sobie realną siłę, bez pompowania mięśni.

3. Joga pomaga w odchudzaniu.

I robi to w sposób bardzo holistyczny. Z jednej strony działa bezpośrednio na mięśnie, zmuszając je do wysiłku i spalając tym samym tkankę tłuszczową. Z drugiej zaś uczy zwracania uwagi na odpowiedzialne odżywianie się i świadome jedzenie.

 

Świadome jedzenie. Mindful eating.

 

Joga na odchudzanie.

 

Dodatkowo regularna praktyka przyspiesza metabolizm i stymuluje organy wewnętrzne do wydzielania enzymów niezbędnych do lepszego trawienia. Reguluje również pracę całego układu pokarmowego i ułatwia wydalanie niestrawionych resztek jedzenia.

4. Joga zwiększa odporność organizmu.

Regularna praktyka wspomaga dotlenienie i elastyczność organizmu, dlatego ciało dzięki swojej lepszej kondycji, zdecydowanie rzadziej choruje. Ponadto nie od dziś wiadomo, że przyczyną wielu chorób jest stres i złe odżywianie, które joga skutecznie reguluje.

Przeczytaj również jak naturalnie zwiększyć odporność przed nadejściem zimy.

5. Joga oczyszcza ciało z toksyn.

Zanieczyszczenie środowiska i szkodliwe związki w żywności, to niestety elementy naszego życia, przed którymi nie za bardzo jesteśmy w stanie uciec. Dlatego tak ważne jest, by organizm sam uczył się z nimi walczyć i skutecznie je wydalać. W trakcie praktyki, pobudzając przemianę materii, przyspieszamy również proces usuwania toksyn z narządów wewnętrznych.

6. Joga poprawia krążenie krwi.

Joga, jak każde ćwiczenia fizyczne, wpływa na lepsze dotlenienie krwi i dzięki temu całego organizmu. Regularna praktyka obniża ciśnienie krwi i reguluje tętno.

Wiele pozycji jogi, zwłaszcza tych odwróconych, przyspiesza oczyszczanie ciała z toksyn, widocznie wpływając na stan skóry i redukcję cellulitu.

 

simplife-joga-3

7. Joga leczy dolegliwości i uśmierza ból.

Joga pomaga w przypadku wielu dolegliwości związanych z bólem i dyskomfortem. Wielokrotnie natknęłam się również na informacje o pozytywnym wpływie asan na leczenie osób chorych na raka, choroby autoimmunologiczne czy stwardnienie rozsiane.

Regulując ciśnienie krwi joga pomaga również w leczeniu nadciśnienia tętniczego.

Zwiększona elastyczność ciała i redukcja stresu usuwa również ból pleców, karku, bóle miesiączkowe, reumatyzm i inne przewlekłe schorzenia.

8. Joga zwiększa elastyczność ciała.

Praktyka jogi angażuje wszystkie mięśnie i każdą, nawet najmniejszą, część Twojego ciała. Zwiększa zakres ruchu, wydłuża ścięgna, więzadła i mięśnie, zwłaszcza te, które nie są na co dzień używane. Dzięki temu niweluje wiele negatywnych skutków, wynikających z siedzącego trybu życia.

Zapobiega bólom wynikającym z zesztywnienia i zasiedzenia, zapewniając ciału giętkość, grację i dobrą postawę.

9. Joga uczy bycia tu i teraz.

W jodze przede wszystkim uczymy się budować relację świadomego ciała z otwartym umysłem. Skupiamy się na chwili obecnej, na oddechu i na sobie. Uczymy się cierpliwości, pokory, stawiania przed sobą coraz to nowych celów i ich realizowania.

Warsztaty jogi.

Zapewne osoby biorące udział w warszawskich i wrocławskich warsztatach również zadawały sobie pytanie, czy warto ćwiczyć jogę? I czy w ogóle jest sens wychodzić dla niej z domu? Zwłaszcza, że podczas edycji warszawskiej, pogoda raczej nas nie rozpieszczała.

Dla wielu dziewczyn, bo ostatecznie na sali mieliśmy same niewiasty, było to pierwsze i, jak zapewniały, nie ostatnie spotkanie z jogą.

Jest masa zdjęć, dlatego upchnęłam wszystko w galerię :)

Warsztaty jogi we Wrocławiu.

Tutaj miałyśmy pakiet – poranną jogę…

 

 

…i słodkie obżarstwo tuż po.

We Wrocławiu miałyśmy dużo czasu na fajne spotkanie po zajęciach. I jedyny wniosek jaki mi się nasuwa – wiedziałam że moje czytelniczki są fajne i mądre. Ale nie zdawałam sobie sprawy że aż tak :)

 

Foto: Natalia

Za użyczenie sali do ćwiczeń, serdecznie dziękuję Akademii Ruchu z Wrocławia – fajna duża sala w samym centrum miasta, dlatego gdybyście szukali czegoś takiego, to już macie problem z głowy.

Warsztaty jogi w Warszawie.

W Warszawie niestety nie udało nam się spotkać poza zajęciami i porozmawiać na tematy wszelakie. Wszystko z mojej winy, bo nie dałam rady wcześniej dolecieć do stolicy z uwagi na opóźniony lot z Krety.

Niby wiem, że to nie moja wina, oraz że jest to jedna z tych rzeczy, na którą absolutnie nie mogłam mieć wpływu. Ale boli mnie to nadal, dlatego wciąż chodzi mi po głowie organizacja kolejnego spotkania.

 

Foto: Ania Ulanicka

 

Zajęcia wieczorne gdy na dworze ulewa, to sama przyjemność. Jednak najpierw musimy się zmusić do wyjścia z domu i dotarcia na salę.

 

Foto: Monika z Takmagicznie.pl

 

Za użyczenie sali do ćwiczeń serdecznie dziękuję Makademii – polecam to miejsce, naprawdę wspaniała, kameralna atmosfera.

A szukającym pomysłu na ćwiczenie w domu – polecam nowe jutuby :)

 

Po cichutku zastawiam się już nad kolejnymi warsztatami. 
Tym razem w klimacie przedświątecznym.
Chętni? :)

 

takmagicznie-joga-z-simplife-41

 


Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku


Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.


 

(Visited 2 787 times, 1 visits today)

 

(Visited 2 787 times, 1 visits today)
No more articles
Close