Miewasz czasem wrażenie, że świat pędzi coraz szybciej? Ty zaś biegniesz przed siebie, starając się go dogonić, nie zwracając uwagi na to, co dzieje się wokół Ciebie?

Wciąż obawiasz się, że ominie Cię coś ważnego? Żyjesz w przeświadczeniu, że za mało od siebie wymagasz i że inni na pewno zrobiliby w tym czasie więcej i lepiej? Co chwilę sprawdzasz czy nie dostałaś/eś maila, sms-a lub powiadomienia na Facebooku, a dzień bez komputera i telefonu jest dla Ciebie dniem straconym?

Jeśli tak, prawdopodobnie przyda Ci się w życiu mała rewolucja.

Choć rewolucja może być w tym przypadku złym określeniem. Chodzi bardziej o stopniowe wprowadzanie do swojego życia drobnych zmian, które z upływem czasu staną się po prostu naszymi dobrymi nawykami.

Mindfulness co to jest

FOMO co to takiego i czy Ciebie również dotyczy?

O istnieniu FOMO dowiedziałam się właśnie z książki Calm.

FOMO czyli skrót od angielskiego “fear of missing out” bywa określane mianem choroby XXI wieku.

W dzisiejszych czasach trzeba być na bieżąco. Głęboko wierzymy w to, że każdy ma swoje przysłowiowe “5 minut” dlatego robimy wszystko, by tylko go nie przegapić. Wiele osób zabiera ze sobą telefon wszędzie nawet… do toalety. Tylko po to, by nic nas nie ominęło.

Paradoksalnie, nowoczesna technologia, która miała nam ułatwić życie i pracę, wymknęła się spod kontroli, weszła nam na głowę, powodując coraz większe problemy z produktywnością i koncentracją. W dużym stopniu to za jej pośrednictwem świat atakuje nas coraz większą liczbą bodźców, którym staramy się sprostać.

Nadmiar czasu spędzanego w pracy, ciągły pośpiech i presja społeczeństwa sprawiają, że robimy wszystko by maksymalnie wykorzystać każdą godzinę. Spędzanie czasu “po prostu w domu”, nie jest już dla nas odpowiednikiem spokoju i odpoczynku, ale dowodem na to, że nie potrafimy w pełni zaplanować naszego czasu. Bo z pewnością wszyscy poza nami robią teraz wspaniałe rzeczy, bawią się, podróżują, zdobywają nowe umiejętności i rozwijają się.

Lęk przed tym, że coś nas omija, przestaje już być legendą zza oceanu. Coraz częściej staje się częścią naszej, polskiej codzienności.

Więcej na temat FOMO poczytacie tutaj. Warto również wykonać prosty test sprawdzający czy problem FOMO dotyczy również Ciebie.

Mindfulness jako antidotum na FOMO.

Mindfulness w języku polskim występuje jako uważność lub uważna obecność, co jest motywem przewodnim książki „Calm”.

Polskie tłumaczenie nie do końca oddaje szerokie spektrum znaczenia tego słowa, dlatego wiele publikacji pozostaje przy wersji zagranicznej. Najczęściej cytowana definicja Mindfulness to “szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę” (Jon Kabat-Zinn, 1990).

Nasze życie dzieje się teraz. Nie w przyszłości ani przeszłości, na które nie mamy wpływu. Współczesny natłok wrażeń i informacji sprawia, że jesteśmy mało świadomi tego, co doświadczamy w danym momencie. Przez to często działamy automatycznie, bezmyślnie, trochę jak na autopilocie.

Mindfulness jest tak naprawdę sztuką świadomego życia. Polega na rozwijaniu zdolności do pełnego skupienia się na tym, co w danej chwili robimy i czego doświadczamy. Pozwala nam znaleźć harmonię, radość i mądrość w życiu.

Jak wprowadzić mindfulness do naszego życia?

Łatwo jest mówić, pytanie: jak wprowadzić spokój do naszego życia i osiągnąć wewnętrzną równowagę? Jak skupić się na tym, co dzieje się teraz, zamiast martwić się o przyszłość i analizować grzechy przeszłości? Co zrobić, by zamiast reagować odruchowo, emocjonalnie i pod wpływem strachu, znaleźć czas na głębszy oddech i racjonalne podejście do problemu?

Z pomocą przychodzi nam tutaj trening uważności. W którym trenerem stajemy się my sami, poszukującymi tego, co najważniejsze, w nas samych zamiast gdzieś na zewnątrz. 

Jeśli jednak jesteś w tym temacie początkującym, warto jest skorzystać z fachowej pomocy. 

Mindfulness

Calm” – książka która ukoi umysł.

Co ważne, „Calm” nie jest poradnikiem. Nie zawiera zbioru zasad ani nie wyznacza jedynej słusznej drogi. To bardziej zbiór inspiracji, wskazówek, historii do przemyślenia.

Książka jest rewelacyjnie zaprojektowana pod kątem praktycznym i wizualnym.  „Calm” składa się z ośmiu rozdziałów, które są od siebie zupełnie niezależne. Dzięki temu nie musimy czytać po kolei, możemy zaczynać od dowolnego miejsca i kończyć czytanie tam, gdzie nam wygodnie. Pomocna okazuje się tutaj również wbudowana wstążka-zakładka, która po przeczytaniu może stać się naszą bransoletką, przypominającą o uważności. Dodatkowo miła dla oka, minimalistyczna okładka, w kojącym, niebieskim kolorze sprawia, że książka aż sama się prosi o przeczytanie. 

Książkę czyta się bardzo szybko, ale wbrew pozorom jest naszpikowana informacjami. W każdym z ośmiu rozdziałów: Natura, Sen, Podróże, Relacje z innymi, Praca, Dzieci, Kreatywność oraz Jedzenie, znajdziemy garść inspiracji, oraz całą masę wiedzy popartą wynikami odpowiednich badań naukowych. Dowiemy się z niej że “światło emanujące z ekranu telewizora, komputera i smartfona zakłóca dobowy rytm ciała. Z prowadzonych w Harvard Medical School badań wynika, iż pewne określone częstotliwości fal świetlnych zatrzymują wytwarzanie hormonu snu, melatoniny. Wyłącz więc urządzenia elektroniczne i telewizor co najmniej godzinę przed planowanym pójściem spać i poczytaj książkę. Jeśli korzystasz z czytnika e-booków, zastosuj aplikację redukującą emisję niebieskiego światła.” co znacznie skuteczniej zachęci nas do zmian niż zwykły zbiór reguł i zakazów.

To my podejmujemy decyzje. Świadome decyzje. Książka jest tylko drogowskazem. 

co to znaczy Mindfulness

Nauka to przede wszystkim praktyka.

„Usłyszałem i zapomniałem, zobaczyłem i zapamiętałem, zrobiłem i zrozumiałem” – zgodnie z tym co powiedział Konfucjusz, przekazywanie suchej wiedzy jest mało skuteczne.

Autor poszedł więc o krok dalej i zachęca nas do twórczej pracy, podsuwając odpowiednie ćwiczenia. Niektóre zmuszają do myślenia i refleksji inne do… pracy manualnej. I tak właśnie po raz pierwszy w życiu dałam się namówić na kolorowanki dla dorosłych :)

I pamiętaj:

Albert Einstein wymyślił teorię względności, jadąc na rowerze.

Właśnie dlatego tak ważne jest, by umieć zresetować swój umysł, skupić się na tym co dzieje się tu i teraz. Kto wie, może wśród nas czai się ktoś kto zrewolucjonizuje obowiązujące obecnie naukowe dogmaty? :)

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros. 

PS Pamiętajcie że 5 książek „Calm” jest do wygrania w Wiosennym Wyzwaniu Simplife :)

Wyzwanie_simplife_biore_udział


Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku


Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.


 

(Visited 2 980 times, 1 visits today)

(Visited 2 980 times, 1 visits today)
No more articles
Close