Jesień to specyficzna pora roku. Lato się kończy, dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze. Brak słońca zaczyna nam doskwierać, a jesienna chandra czai się tuż za rogiem. Ponadto długie wieczory sprzyjają przesiadywaniu na kanapie i objadaniu się. Najlepszym sposobem na zachowanie naszej pięknej sylwetki oraz lepszy humor jest znalezienie dla siebie odpowiedniej aktywności fizycznej :)

Dziś kolejny krok Maratonu Minimalisty. Jeśli jesteś tu po raz pierwszy i nie wiesz o co chodzi – patrzymy tutaj :)

W bardzo krótkowzrocznym rozumowaniu, może się wydawać, że rozpoczynanie aktywności fizycznej u schyłku lata to głupota. W końcu sezon na bikini, krótkie spódniczki i szorty nieubłaganie się kończ, o wiele trudniej jest nam więc znaleźć motywację do aktywności.

 joga-mostek


Dlaczego aktywność fizyczna jesienią jest tak ważna?


Gdy przychodzi jesień nasz zapał do uprawiania sportów dramatycznie spada. Zimno, wiatr i deszcz skutecznie zniechęcają nas do wychodzenia z domu. Wiadomo, gdy na dworze pada, wcale nie mamy ochoty biegać, jeździć na rowerze czy rolkach.

Nie zapominajmy, że istnieje cały szereg różnych aktywności, które możemy uprawiać w pomieszczeniu, jest joga, są siłownie i kluby fitness. Jeśli nie chcemy wystawiać nawet czubka nosa z domu (co niekoniecznie fajne), bardzo łatwo znajdziemy w sieci setki najróżniejszych filmików instruktażowych. Serio, bardzo trudno znaleźć tu dobrą wymówkę :)

Koniec lata wcale nie oznacza, że musimy zapaść w sen zimowy. Pamiętajmy o tym że, ruch podnosi naszą odporność na infekcje, o które nietrudno jesienią. Uprawiając sport nawet na najbardziej rekreacyjnym poziomie, pozwala utrzymać nasze ciało w dobrej formie i skutecznie poprawić nastrój.

Staraj się wykorzystać wszystkie ładne dni. Łap ostatnie promienie słońca – w zimie będzie Ci ich brakować! Ubierz się trochę cieplej, nałóż buty i idź pobiegać, porozciągać się, pojeździć na rowerze.

Jednak gdy pogoda nie da za wygraną – postaraj się znaleźć dla siebie zajęcia “pod dachem”.  Z pomocą przychodzą coraz liczniejsze siłownie i kluby fitness. Wiadomo, że bieżnia to nie to samo co bieg brzegiem morza, jednak zawsze lepsze to niż nic. Dobrym rozwiązaniem jest pójście na basen. Pływanie to doskonała forma aktywności, którą można uprawiać przez cały rok.

Aktywność fizyczna ma niezliczoną ilość zalet. Tylko niektóre z nich to:

  • zgrabna sylwetka
  • siła fizyczna
  • lepsza kondycja
  • poprawa humoru
  • lepsza praca serca
  • polepszenie pamięci
  • łatwość koncentracji

joga-wojownik


Dlaczego jednym z dobrych rozwiązań może być joga?


Joga jest jedną z najbardziej minimalistycznych aktywności fizycznych. Możemy ćwiczyć gdziekolwiek jesteśmy, ubrani w (prawie) obojętnie co. Nie potrzebujemy też żadnego super wyrafinowanego sprzętu – wystarczy nam mata i kawałek podłogi. I jesteśmy gotowi by zacząć :)

Co do tego czy powinniśmy stawiać nasze pierwsze kroki na macie pod okiem instruktora czy przy pomocy chociażby YouTube, zdania są podzielone. Moim zdaniem nic nie zastąpi nam kontaktu z bardziej doświadczoną osobą, która w profesjonalny sposób wprowadzi nas do tajemniczego jogowego świata. Natura jednak zna wiele przypadków cudownych joginów-samouków. Jak widać więc wystarczą przede wszystkim dobre chęci :)

Joga tak jak każda aktywność fizyczna ma nieskończoną ilość zalet. Pozwala nam zwiększyć naszą siłę fizyczną, być bardziej “fit”, wzrasta także nasza gibkość. O możliwościach podniesienia temperatury w naszej sypialni przy użyciu jogi pisałam już tutaj.

joga-wojownik


Joga – jej zalety i skutki regularnej praktyki.


  •  odprężenie i łagodzenie stresu

Stres to jeden z głównych czynników powodujący wiele problemów zdrowotnych, takich jak chociażby migrena, bezsenność, nadciśnienie, wypryski na twarzy, otyłość, czy problemy z przemianą materii. Ćwicząc jogę zawsze pracujemy z oddechem, zwracamy na niego wzmożoną uwagę, co uspokaja umysł i rozwija zdolność do radzenia sobie z problemami oraz cierpliwość.

Ludzie szukają w tej metodzie ucieczki przed bólem kręgosłupa i sztywnością mięśni – czyli tak naprawdę typowych symptomów stresu. Regularna praktyka uczy nas różnych praktyk rozluźniających, pozwalających na odprężenie ciała niezależnie od sytuacji. W jodze wszystko służy temu, aby ciało było stabilne a umysł spokojny.

  • wyższa odporność

Wyniki badań wykazały, że uprawianie jogi wpływa na układ odpornościowy. Podwyższa odporność organizmu już na poziomie komórkowym. I robi to w tak błyskawicznym tempie, że wyższą odporność możemy poczuć jeszcze zanim zejdziemy z maty.

  • lepsze krążenie

Regularna praktyka zwiększa ruchomość w stawach międzykręgowych. Powoduje to poprawę warunków krążenia w naczyniach kręgosłupa, lepsze dokrwienie mózgu oraz całego ciała. Ponadto pozwala na masaż narządów wewnętrznych i oddziałuje na gruczoły wydzielania wewnętrznego oraz zwoje nerwowe.

  • wzmocnienie mięśni

Głównym narzędziem pracy podczas ćwiczenia jogi jest nasze ciało.  Trwanie w pozycji powoduje wzmocnienie  mięśni. Zanika w nich napięcie, co powoduje ich rozluźnienie. Pamiętajmy o tym, że silne mięśnie to ochrona przed artretyzmem, bólem pleców i upadkami.

  • elastyczność

Korzyści zdrowotne z większej elastyczności mięśni są naprawdę ogromne. I wcale nie trzeba w tym celu wyginać wszystkich stawów, tak by zawiązywać w supełek. Regularne ćwiczenie jogi zwiększa elastyczność mięśni i może przynieść ulgę w bólach stawów oraz poprawić postawę.

  • ochrona stawów i kości

Podczas praktyki jogi używamy stawów w ich pełnym zakresie, którego to potencjału często nie wykorzystujemy w codziennym życiu. Wzmacniamy tym samym chrząstki i zapobiegamy artretyzmowi. Joga wzmacnia nie tylko mięśnie, ale pomaga również chronić kości, dzięki czemu jesteśmy mniej narażeni na złamania i osteoporozę.

  • jest dla każdego

Aby zacząć ćwiczyć nie trzeba mieć dobrej kondycji, być w świetnej formie, ani być super elastycznym. Przede wszystkim nie ma tu żadnych limitów wiekowych ani płciowych. Jogi można uczyć się samemu z nagrań i książek, jednak tak jak już pisałam – polecam początkującym zacząć od zajęć z wykwalifikowanym instruktorem.

  • zbawienne działanie na system nerwowy

Wykonanie już kilku podstawowych asan przynosi uspokojenie umysłu. Powoduje tonizowanie mięśni i ich odnowę. Jednocześnie przez tłumienie impulsów przekazywanych do mózgu pomaga w kontrolowaniu zaburzeń emocjonalnych oraz regulacji pracy serca przez oddalenie stresów psychicznych. Tak wielka koncentracja i spokój umysłu nie są możliwe do osiągnięcia w trakcie wykonywania innych ćwiczeń fizycznych.

Asany powodując napinanie lub rozluźnianie różnych partii mięśni posiadają lecznicze i fizjologiczne działanie na organizm człowieka. Regularna praktyka doprowadza do zrównoważenia, symetrii i harmonii organizmu. Poprzez odzyskiwaną stopniową równowagę energetyczną organizm powraca do prawidłowego stanu. Dodatkowo regularna praktyka jogi odmładza ciało i zapobiega starzeniu.

joga-asany


Zadanie na ten tydzień?


Zależnie od humoru, pogody i zainteresowań postaraj się znaleźć aktywność fizyczną, która najbardziej Ci pasuje. Pamiętaj, żeby wykorzystać każdy słoneczny, albo chociaż znośny, dzień do ćwiczeń na dworze.

Jeśli zdecydujesz się na siłownię czy klub fitness – polecam zakup karnetu, to zmotywuje Cię do częstego odwiedzania tego miejsca.

I przede wszystkim – postaraj się o regularność i codzienność. Nawet 5 minut codziennego rozciągania potrafi zdziałać cuda.


Wszystkie pozostałe kroki Maratonu Minimalisty znajdziesz tutaj :)



joga-żuraw


Jeżeli spodobał Ci się wpis, to znajdź mnie proszę tutaj:

I dołącz do naszej Tajnej Grupy na Facebooku


Albo zapisz się do darmowego newslettera, aby otrzymywać dodatkowe materiały i treści.


 

(Visited 3 483 times, 1 visits today)
(Visited 3 483 times, 1 visits today)
No more articles
Close